اشعار ایرج میرزا
کلاس ششم هوشمند دبستان ایوب نصیرزاده
آموزش کلاس ششم

قلب مادر

داد معشوقه به عـــــــــــــاشق پيغام

كه كند مـــــــــــــادر تو با من جنگ

هر كجا بيندم از دور كـــــــــــــــــند

چهره پر چين و جبين پــــــر آژنگ

با نگاه غضب آلــــــــــــــــــــود زند

بر دل نازك من تير خــــــــــــدنگ

از در خانه مرا طـــــــــــــــــرد كند

همچو سنگ از دهن قـــــــــلماسنگ

مادر سنگ دلت تا زنــــــــــــده ست

شهد در كام من وتست شـــــــــرنگ

نشوم يك دل و يك رنگ تــــــو را

تا نسازي دل او از خــــــــون رنگ

گر تو خواهي به وصالم بــــــــرسي

بايد اين ساعت بي خـــوف و درنگ

روي و سينه ي تنــــــــــــگش بدري

دل برون آري از آن سينـه ي تــنگ

گـــــــــرم وخونين به منش باز آري

تا بـــــــرد زآينه ي قلبــــــــــم زنگ

عــــــــاشق بي خـــــــــــرد ناهنجار

نه بل آن فاسق بي عصمت و نــنگ

حــــــــرمت مادري از يـــــــاد ببرد

 

خيره از بـــــــــــاده و ديوانه زبنگ

رفت و مـــــــــادر را افكند به خاك

سينه بـــــــدريد و دل آورد به چنگ

قصد سر منزل معشوق نــــــــــــمود

دل مـــــــــادر به كفش چون نارنگ

از قضا خورد دم در به زمــــــــــين

و انـــــــــدكي سوده شد او را آرنگ

وآن دل گرم جـــــــــان داشت هنوز

اوفتاد از كف آن بي فــــــــــــرهنگ

از زمين باز چو برخـــــــاست نمود

پي بــــــــــــــــــــــرداشتن آن آهنگ

ديد كز آن دل آغشته به خـــــــــــون

آيد آهسته بـــــــــــــــرون اين آهنگ

آه دست پسرم يافت خــــــــــــــراش

آه پاي پسرم خــــــــــــورد به سنگ

" ایرج میرزا "

 

 

 

 

 

 

مهر استاد

گفت استاد مبر درس از ياد

ياد باد آنچه به من گفت استاد

ياد باد آن كه مرا ياد آموخت

آدمي نان خورد از دولت يـــاد

هيچ يادم نرود اين معنــــي

كه مرا مادر من نـــــادان زاد

پدرم نيز چو استــــــادم ديد

گشت از تربيــــــــــت من آزاد

پس مرا منت از استـــاد بود

كه به تعليـــــــم من استاد استاد

هر چه مي دانست آموخت مرا

غــــير يك اصل كه ناگفته نهاد

قدر استـــــــــــــــاد نكو دانستن

حيف استــــــــاد به من ياد نداد

گر بمردست ،روانــــش پر نور

ور بود زنده ، خدايش يار باد !

" ایرج میرزا "

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








تاریخ: دو شنبه 8 ارديبهشت 1392برچسب:,
ارسال توسط محمد حسین حسن زاده
آخرین مطالب

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه

امکانات جانبی
ورود اعضا:

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 38
بازدید دیروز : 66
بازدید هفته : 166
بازدید ماه : 165
بازدید کل : 9391
تعداد مطالب : 207
تعداد نظرات : 1
تعداد آنلاین : 1